Dag 6. Indrukwekkende medina van Fes - Reisverslag uit Fez, Marokko van Judith Stam - WaarBenJij.nu Dag 6. Indrukwekkende medina van Fes - Reisverslag uit Fez, Marokko van Judith Stam - WaarBenJij.nu

Dag 6. Indrukwekkende medina van Fes

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 Oktober 2012 | Marokko, Fez

Gisterenavond hebben we in de medina gegeten en daarna nog even rondgelopen. Het is er net een doolhof en zonder de telefoon met gps van Inge denk ik dat we er nu nog aan het rondzwerven.

Vandaag staat een tocht door de medina met een gids op het programma. We worden om half 9 opgehaald en rijden eerst naar het joodse gedeelte van Fes. Er wonen nu bijna geen joden meer, maar het wordt toch nog de joodse wijk genoemd. Toen de staat Israel opgericht is, zijn de meesten daar naartoe vertrokken. De straatjes zijn erg smal en het is indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven. Van daaruit rijden we naar een van de koninklijke paleizen vol pracht en praal. Jammer genoeg mogen we er niet binnen. De koning heeft zo'n 20 paleizen door heel Marokko. De een nog mooier en groter dan de andere. Een schril contrast met hoe de mensen wonen in de bergen waar we zijn wezen 'paard'rijden vandeweek.
Na het paleis rijden we naar een prachtig uitkijkpunt bij een begraafplaats. Het uitzicht over de verschillende wijken van de stad is adembenemend. De begraafplaats is uitgestrekt. Moslims worden op hun rechterzij begraven met de voeten richting van Mekka.

Na de uitkijkplek rijden we naar de medina van Fes. Medina betekent eigenlijk stad. Je wordt in 1 keer teruggebracht naar de middeleeuwen.
We hebben verschillende ambachten in werking gezien: pottenbakkerij met mozaïek, leerlooierij, weverij. Verder zie je onderweg nog vele andere ambachten: koperslagers, naaiateliers, messenslijpers, houtbewerkers, slagers met kamelenkoppen en kamelenballen buiten hangen enz. Als je hier rondloopt klaag je in Nederland nooit meer over je werkomstandigheden!!!

Al met al zeer indrukwekkend. Morgen rijden we verder naar Meknes waarvan de medina op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Ik ben benieuwd.

Tot nu toe is het prachtig mooi weer geweest met een blauwe lucht en fijne temperatuur overdag. 'S avonds koelt het wel wat af, maar dat vind ik wel prettig. Vanavond echter heeft het flink geregend. Daarom gewoon in het hotel een pizza gegeten met 4 anderen uit de groep. Ook wel eens gezellig.