Eindelijk in Tibet - Reisverslag uit Shigatse, China van Judith Stam - WaarBenJij.nu Eindelijk in Tibet - Reisverslag uit Shigatse, China van Judith Stam - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Tibet

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 Mei 2014 | China, Shigatse

Na Bhaktapur ging de route de bergen in naar Nagarkot. Nog niet zo heel hoog. We hebben bewondering voor onze chauffeur want de wegen zijn niet zo goed en op het eind erg steil. Onderweg maken we een prachtige wandeling van anderhalf uur. Door de warmte best pittig. Ons hotel ligt prachtig. Bij helder weer kun de Mount Everest hier vandaan zien, maar helaas is het niet helder. Maar toch is het uitzicht mooi en genieten we van een relaxed middagje.
De dag erna vertrokken we om 6 uur richting de Chinese grens. De weg is mooi maar erg slecht. Daarbij hebben we horror verhalen gehoord over koffers die open moeten en grondig doorzocht worden. Alles waar Tibet of de Dalai Lam op staat wordt ingenomen. Ook boeddhistische dingen als gebedsvlaggetjes mogen de grens niet over.

Eerst moeten we Nepal uit, maar dat gaat snel. Onze koffers worden de grens over gedragen door lokale vrouwen. We zien ze ook lopen met kilo's en kilo's op hun rug. De last wordt met banden over hun voorhoofd vast gemaakt. Na de Nepalese grens worden we tot haasten gemaand want er is een enorme buslading Indiërs aangekomen en we willen voor hen de grens over. Op de Friendship bridge worden we op volgorde van het groepsvisum opgesteld en 1 voor 1 mogen we de brug over steken, aan de overkant is er eerst een healthcheck, dat wil zeggen, bij de eerste helft van de groep, daarna wordt alleen de naam op de lijst gecontroleerd. Mijn rugzak wordt door een scan gehaald en daarna moeten we in de rij voor de paspoortcontrole. Onze grote bagage gaat ook door een scan. Mijn rugzak wordt vluchtig doorzocht. In no time zijn we de grens over. Geen een koffer hoeft open. De Chinezen willen ons snel weg hebben voordat de horde Indiërs binnen komt. Hebben wij geluk!
We overnachten in Zhangmu, een klein grensplaatsje waar niet veel te beleven is.
De volgende ochtend gaan we verder naar Nyalam dat op 3600 meter hoogte ligt. We doen rustig aan om te wennen aan de hoogte. De weg gaat door een prachtige vallei omhoog. Overal hangen kleurrijke gebedsvlaggetjes over de weg heen.
In Nyalam overnachten we in een typisch Tibetaans Guesthouse. 4 persoonskamer met prachtig beschilderde muren en plafonds. Het wordt hier al snel fris maar er zijn dikke dekbedden en dekens dus koud heb ik het niet. Er is geen sanitair op de kamer, dus 's nachtd naar buiten om nAr het hurktoilet te gaan.
Helaas word ik wakker met knallende hoofdpijn en in de loop van de dag krijg ik ook last van misselijkheid. Toch last van de hoogte.
De tocht naar Tingri is prachtig. We zijn aangekomen op de Tibetaanse hoogvlakte en langzaam komen er ook besneeuwde Himalaya toppen in beeld. We passeren de La Lung pas op 5200 meter. Dat is echt te merken aan de ademhaling.
Op deze hoogte moet je veel drinken en dat betekent ook veel plassen. Als ik ben geweest, moet ik vaak na een kwartier al weer. Inmiddels zijn we onze gêne allang kwijt en hurken we gewoon op een rijtje langs de weg.
De lucht is helder en we zien de Mount Everest van de andere kant. Zo mooi en indrukwekkend!!
Volgens de gids heeft hij in 15 jaar niet meegemaakt dat het zicht op Everest zo goed is.

We komen vroeg aan in Tingri op 4500 meter. Gelukkig kan ik rustig aan doen want mijn hoofdpijn is niet weg en ik ben behoorlijk misselijk. Als ik wakker word is de misselijkheid weg, maar de hoofdpijn niet.
Vandaag een lange dag naar Shigatse, de 2e grootste stad van Tibet. Het landschap is even mooi als gisteren en we passeren weer een pas van 5200 meter.
De Tibetaanse huizen zijn bijzonder en de mensen ook. Was het vanmorgen koud ( het had gevroren) in de loop van de dag gaat de zon weer heerlijk schijnen.
We hebben nu eindelijk een hotel met wifi.
Morgen gaan we een klooster in Shigatse bezoeken en overmorgen vertrekken we naar Lhasa.

Eerder vergeten te vermelden: In China kan facebook niet gebruikt worden.

• 19 Mei 2014 - 20:11

Linda:

Alweer een mooi verslag. Je zult wel Veel mooie Foto's Hebben. Geniet maar van deze mooie reis

• 19 Mei 2014 - 23:20

Levina:

Leuk om je verhalen te lezen, vergeet niet omhoog te kijken op een heldere avond/nacht naar alle sterren, geniet van het mooie van Tibet, veel plezier!

• 20 Mei 2014 - 20:30

Jeannette Deelen:

Wat ??? Geen facebook in China,wat doen ze daar dan de hele dag?

• 21 Mei 2014 - 00:36

Judith:

Rochelen Jeannette, de hele dag door!

• 21 Mei 2014 - 05:01

Annie Van Stam:

Geweldig, da's pas genieten.Leuk weer wat gelezen te hebben.

• 21 Mei 2014 - 20:18

Lia:

1Judith sorry dat ik zo laat reageer maar ik kreeg het niet voor elkaar, heb Hulp van moeders gehad. Geweldig die verslagen, geniet er maar van