Vliegen boven de Himalaya en gebedsvlaggetjes - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Judith Stam - WaarBenJij.nu Vliegen boven de Himalaya en gebedsvlaggetjes - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Judith Stam - WaarBenJij.nu

Vliegen boven de Himalaya en gebedsvlaggetjes

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

14 Mei 2014 | Nepal, Bhaktapur

De afstanden zijn hier op zich niet zo lang, maar de wegen zijn slecht en het verkeer chaotisch en hoewel het in Nepal een stuk minder chaotisch is dan in India, duurt de tocht van Chitwan naar Kathmandu de hele dag.
We hebben gehoord dat je vanuit Kathmandu een vlucht langs de Himalaya kunt maken, met als hoofddoel zicht op mount Everest.
Natuurlijk wil ik dat! En dat betekent alweer vroeg opstaan! Om half zes vertrekken we al vanaf het hotel. Het vliegveld is vlakbij en daar moeten we even wachten. Maar om half 7 al vertrekt ons vleigtuigje. De vluchten vertrekken als er zicht is op Mount Everest. Als er een wolk voor de berg hangt kun je kiezen of je meegaat of niet. Bij ons was er geen keuze en dat betekent: goed zicht op Everest. Het eerste half uur heeft de ene kant van het vliegtuig zicht op de Himalaya en op de terugweg de andere kant. Het uitzicht is prachtig en iedereen mag ook even in de cockpit kijken. Een prachtige vlucht en Mount Everest in het echt zien is een bijzondere ervaring.

Al om 8 uur zijn we terug bij het hotel. Om 10 uur hebben we met een groepje een busje geregeld om ons naar een paar bezienswaardigheden te brengen. Na de vele hindoe tempels in India zien we nu veel boeddhistische heiligdommen. Prachtig met de gebedsvlaggetjes tegen de strakblauwe lucht. De boeddhistische tempels stralen rust uit, meer dan welk ander heiligdom ik gezien heb. Het doet me wel wat.
We bezoeken 2 stupa's en gaan ook nog naar een hindoe tempel. Maar ik heb geen zin om daar naar binnen te gaan en met 2 groepsgenoten nemen we een lekker terrasje.

Vanmorgen konden we uitslapen. We vertrokken om 9 uur!
We hoeven niet zo ver vandaag. En al om 10 uur komen we aan in Bhaktapur. Waarschijnlijk was het rustig op de weg omdat het de 2586 ste verjaardag van Boeddha is en dan zijn veel Nepalezen vrij.
Bhaktapur is een plaats die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Wij zitten midden in het centrum! Het is een prachtig plaatsje. Het is nu ultra laagseizoen, dus lopen er niet veel toeristen rond. Een deel van de groep gaat van middag een tocht met een gids maken, maar Stephanie en ik hebben daar geen zin in, wij willen winkelen want in Kathmandu hebben we daar ook niet veel tijd voor gehad.
Jammer genoeg kunnen we geen boeddhistische dingen kopen (of dingen/teksten die maar enigszins refereren aan de Dalai Lama) omdat overmorgen op de grens met China/Tibet al onze bagage gecontroleerd gaat worden en die dingen worden er zonder pardon uitgehaald. Dat stellen ze niet op prijs!
Toch weet ik nog wat leuke souvenirs op de kop te tikken. Waaronder Nepalees handgeschept papier dat bekend is en in Nederland heel veel geld kost. Hier heb ok 10 grote vellen voor €3,50.

We worden (samen met wat andere groepsleden) gevraagd om mee te doen aan een documentaire. Hij vroeg dan welk land zuidelijk van NepL ligt en wij moesten dan even nadenken en dat luid roepen: India.
Het blijkt te gaan over dat India beweert dat Boeddha in. India is geboren terwijl dat in Nepal is. Omdat India zo groot is, gebruiken ze dat om toeristen te trekken. Deze film wordt gemaakt om mensen te laten zien waar Boeddha werkelijk geboren is.
In minder dan een maand staat het filmpje op You Tube, ik ben benieuwd.

Vanavond hebben we authentiek Nepalees gegeten op het dakterras van het guesthouse. Heerlijk. En leuk geserveerd op borden van bladeren: Geen afwas en nog goed voor het milieu ook.

Willen jullie wat foto's zien, moet je toch naar facebook.
Morgen gaan we de bergen in en overmorgen gaan we Tibet in. De accommodaties worden dan soberder en ik heb geen idee of ok dan internet heb!

• 14 Mei 2014 - 21:49

Linda:

Je maakt een boel mooie dingen mee zeg.Wat een prachtige reis. Uitslapen is er niet bij, maar verder zie je wel veel mooie dingen zeg.
    Geniet er nog van.

• 16 Mei 2014 - 17:27

Jeannette Deelen:

Jij komt ook overal hè, zelfs in reclamefilmpjes.
    De foto's hebben we gezien hoor op facebook.
    Groetjes van Ad en Jeannette

• 18 Mei 2014 - 21:49

Corina:

Ja Juultje,

Eindelijk lukt het om weer te reageren. Dagenlang kwam ik er niet door,maar hier ben ik.
    Volgens mij beleef jij een heel bijzondere vakantie,krijg zelf vakantiekriebels. Heel veel plezier nog Juulyje.
    Groetjes van Coortje